A világ védikus megközelítésben

Nidhyāna Surya-Devī

Egy hónap az egészség jegyében

2018. november 05. - Nidhyana Surya Devi

n1.jpgEgy edzés- és étkezési napló, ami olyan, mintha lenne egy saját személyi edződ, étkezés- és életmód tanácsadód.

A november az év talán legfontosabb hónapja a védikusok, a jóga és az Ajurvéda kedvelői számára. November 7.-én, szerdán ünnepeljük a Spirituális Újévet. Ez indiában az egyik legnagyobb ünnep. A téli napforduló előtt már októberben hosszú böjtöt tartanak, amivel lelkileg felkészülnek az új évszak és az új év megkezdésére, hogy azt megtisztulva, lelkileg megújulva kezdhessék meg. Az ajurvéda szerint a tél és a nyár beállta előtt fontos, hogy testünket évente kétszer tíz napon keresztül egy nagy böjttel méregtelenítsük, nem csak testileg, hanem lelkileg, és szellemileg is. Ez a két nagyböjt évente a katolikus vallásban is megtalálható karácsony és húsvét előtt. Érzelmeink, gondolataink és cselekedeteink megtisztítását ugyanolyan fontosnak tartja a jóga és ajurvéda rendszere, mint fizikálisan tartózkodni a káros anyagok bevitelétől. Az "Az vagy amit megeszel." a jógában is gyakran használatos megfontolandó kifejezés, azonban a védikusok ezt mindenre kiterjedően értelmezik, nem csak az étkezési szokásainkra. Ugyanolyan fontosnak tartják az egészséges, vitamindús táplálkozáson és rendszeres testmozgáson túl, hogy érzelmileg, szellemileg milyen tápálékot veszünk magunkhoz, amelyek nagy része érzékeinken keresztül jut be testünkbe a halláson, látáson, tapintáson, szagláson és nonverbális kommunikáción keresztül. Elméletük szerint mindennek rezgésszáma van, amely hatással van ránk és egészségünkre, így nagyon fontos megválogatni azt is kinek, minek a környezetében vagyunk és pláne kikkel érintkezünk és milyen táplálékot viszünk be a testünkbe, élő, vagy holt energiákat. A mi felelőségünk, hogy mit engedünk magunkhoz közel, mit teszünk életünk részévé. Mindennek megvan a hosszútávú következménye. A testünk a mi templomunk. S annak papjai/ papnői mi magunk vagyunk. Így hát felnőttként már csak mi felelünk saját egészségünkért és hogy az adottságainkhoz képest a legjobb karban tartsuk a templomot, amiben élünk és aminek állapota a boldogságunk és lelki egyensúlyunk függvénye is. A fizikai megbetegedések különböző szinteken pszichológiai módosulásokat okoznak. A rossz szokásaink fájdalmakat, szenvedést okoznak, amelyhez rossz gondolkodás és negatív érzelmek társulnak, amelyek rossz cselekdeteket eredményeznek. Az életét, a fizikumát, a lelki világát mindenki képes pozitív irányba fejleszteni, amennyiben erre tudatosan elkezd figyelni, azért lépéseket tesz és abba energiát fektet. Mindennek az alapja az akaraterő, az elhatározás és a kitartás.

A védikus szent iratok, a jóga rendszerének a mélyebb tanulmányozása és mindezekről Swami Shankaratilaka tanításai kezdtek el inspirálni arra, hogy kipróbáljam milyen változásokat hozna az életembe, a testemben, a lelkemben, ha nagyon tudatosan koncentrálnék arra, hogy  egészségesen éljek és gondolkodjak. Hogy tényleg elkezdjek rendszeresen sportolni az ülőmunka mellett és tényleg ne igyak egy korty alkoholt se, és tényleg félretegyem a negatív gondolataimat. Persze mindezt tudatosan, kellő mértékkel, az én fizikális erőnlétemhez képest megfelelő mennyiségben. Az életem folyamán többször is végeztem különböző diétákat, voltak amelyekkel egészen aszkétikusan önsanyargatva koplaltam magamat rosszullétig, és többször is belekezdtem nagy energiákkal a sportolásba és edzettem magamat addig, hogy másnap alig tudtam lábra állni, így pontosan tudom milyen a ló túloldalára esni. Mielőtt bárki megpróbálná, előre szólok, semmi értelme, nem lesz jobb tőle se az alakod, se az egészséged. Az ember sokszor ha ráveszi magát egy életmódváltásra, túl nagy energiákkal kezdi nagy lelkesedésében, és hamar ki is ég benne és abbahagyja. Ehelyett tudatosan és apránként, nagyon átgondoltan kell pici lépésenként kezdeni, ahogy egy gyerek megtanul járni, hogy hozzászokjon a szervezeted, a tudatod, és lassanként új szokásaid beleépüljenek a mindennapjaidba.n5.jpg

Ebben az éveben harmadjára indult kampány Száraz November néven a túlzott alkoholfogyasztás visszaszorítására, a Kék Pont Drogkonzultációs Központ és Drogambulancia Alapítvány szervezésében, amit meglátva máris kapva kaptam az alkalmon, hogy csatlakozzak ehhez a virtuális közösséghez és lélekben másokkal együtt könnyebben maradjak erős az elhatározásomban, hogy egy hónapig nem iszom alkoholt. És így legalább mindig erre tudok majd hivatkozni mért nem alkoholt iszom, amikor mindenki más igen.  Mert bizony nap mint nap van valami esemény, üzleti találkozó, valami alkalom, amikor  koccintani kell valakikkel. Ma kezdem, november 5-én, tehát 5 nap csúszással, de jobb később, mint soha.

Mindemellet ezt egy remek alkalomnak találom, hogy elkezdjem kitölteni Elekes Enikő: Edzés & Étkezési naplóját, amit most kaptam ajándékba pár napja Édesapámtól, aki ismerve engem pontosan tudja, hogy mennyit dolgozom, ülök, és mennyire nincs beiktatva a napjaimba az egészségemre való tudatos odafigyelés és a rendszeres mozgás. Hogy őszinte legyek szégyenszemre egy éve szinte semmit nem mozogtam. Na jó, kétszer ráálltam a futógépre és egyszer futottam a szabadban is, de annyira fájt másnap mindenem, hogy nem csináltam tovább. Pár alkalommal voltam jógázni és talán háromszor bicikliztem is. Ezért most elkezdem kitölteni ezt a naplót, hogy tudatosan, mértékkel elkezdjek sportolni valamit és odafigyelni az étkezésemre és a gondolataimra. Igazság szerint soha életemben nem töltögettem ki ilyen naplókat, meg teszteket önmagamról, sosem gondoltam, hogy ez nekem bármilyen segítséget nyújthatna az életemben, de elkezdtem beleolvasni ebbe a könyvbe és nem hagyott nyugodni. Újra meg újra kezembe akadt ez a lakásomban kallódó ajándék könyv és ahogy belelapoztam és elolvastam pár sort belőle, egyre inkább kíváncsi lettem, vajon mi történne velem, ha tényleg részt vennék ebben a kihívásban, mondjuk csak egy hónapig. Az csak 30 nap, ha a novembert nézzük. Vajon 30 napig tudnám e követni ezt a naplót és odafigyelni? Ezt a naplót egyébként 6 hónapig is lehet csinálni, de én most azt mondtam magamnak, hogy egy hónap. Csak egy hónap. Csak addig kipróbálom, az nem sok, azt talán kibírom. Hátha tényleg jobb lesz utána. Akár a fizikumom, akár az önbizalmam, akár az erőnlétem, akár az étkezésem... tehát mindenképp megérné. Meg fogom osztani minden héten a tapasztalataimat, hogy sikerült e tényleg követni a kitűzött célomat és hogy mit érzek, milyen változásokat hozott ez az életembe.

n4.jpg

Mindjárt a könyv elején  be lehet karikázni mit vállalok az elkövetkező hónapra. Én vállalom, hogy nem iszok alkoholt 30 napig , tejmentesen étkezem, ami nekem elég egyszerű lesz, mivel egyébként is tejérzékeny vagyok, és mindennap megdícsérem magamat 5 dologért. Ez utóbbi kimaradt az életemből.  Rájöttem ezt olvasva, hogy én tulajdonképpen egész életemben mást se csináltam, csak kritizáltam magamat. Azt hiszem, hogy túl szigorú vagyok magammal, naponta többször is meg szoktam dorgálni magamat teljesen jelentéktelen dolgok miatt is. Ez a túlzott maximalizmusom miatt van. De most egy hónapig kipróbálom, hogy minden nap végén leírok 5 dícséretet  ebbe a könyvbe a jegyzetekhez. Érdekes lesz és egyben furcsa. 

A következő két oldalon egy teszt található, amin jellemezni kell a hangulatomat, az általános kedélyállaptomat, hogy miket gondolok magamról, a kinézetemről, mennyire érzem magamat egészségesnek, energikusnak, mi a célom... kitöltöttem, de ezt nem oszthatom meg veletek, mert ha az ember őszintén tölti ki, mint ahogy én is, akkor ez magánügy. De azt elárulhatom, hogy igazán jól esett kitölteni. Összegezni egy-két fontos dolgot, visszaolvasni és látni én milyen képet alakítottam ki önmagamról, milyen a viszonyom önmagamhoz. Érdekes lesz ezt egy hónap múlva, a kihívás végigcsinálása után újra elolvasni, és visszaemlékezni honnan indultam. Milyen gondolataim voltak. Milyen testméreteim, milyen érzelmeim, vágyaim. És aztán látni a végeredményt, ha lesz. Bízom benne, hogy 30 nap alatt azért szép eredményeket lehet elérni. n3.jpg

Érdekes lesz számomra 30 napon keresztül végigvezetni hány órákat alszom és mennyit ittam. Bevallom átlagosan 2-4 dl folyadékot iszom egy nap és 4 óráknál nem alszom többet. Valahogy észre se veszem, hogy elröpül a napom ivás nélkül. Sokszor azt se veszem észre, hogy nem álltam fel az asztaltól egész nap, annyira bele tudok merülni a munkámba, meg a tanulnivalómba. Tudom, hogy egészségtelen ilyen kevés vizet inni, de valahogy sose kívántam többet, és mivel a 91 éves nagypapám se ivott sose többet, ez a tudat egészen meg is nyugtatott, hogy rendeben van így. Genetikus, gondoltam. Persze egyre többet olvasok róla milyen fontos több litereket inni, de nekem ez sose ment. Amikor meg kipróbáltam, nem esett jól. Talán most ezt is lépésenként be tudom iktatni az életembe, hogy több vizet igyak egy kicsivel a szokásosnál. Azt is naponta kell jelölni bevettem e a napi vitaminomat. Igen, ez az ami szintén kimaradt az életemből, hogy vitaminokat szedjek plusszban a gyümölcsök-zöldségek mellett amit megeszek. De hamár itt ez a lehetőség, fogok venni egy doboz vitamint, hogy ki tudjam pipálni ezt a részt is naponta, hamár ilyen mókás kis almácskákat lehet kiszínezni annak, aki ügyesen bevette. Rossz lenne, ha itt hónap végén csupa fekete ikszet látnék. Ártani gondolom nem fog napi egy multivitamin.  n2.jpg

A kötetben vannak egyébként receptek, színezők, coaching, tehát motiváló útmutatások, valamint mondatok, amiket érdemes naponta mantráznunk magunknak, hogy erősítsük magunkat lelkileg is és sok más. Naponta tudod követni benne, hogy mit ettél, mit gondoltál, hogy érzed magadat, mennyit és mit mozogtál, az hogyan hatott rád, ragaszthatsz be képet magadról, hogy lássad havonta a fejlődést képen is, ne csak a számokban. A havi kihíváshoz az is hozzátartozik, hogy beiktassunk az életünkbe kirándulást, így kell írni egy Bakancslistát. Hmmm, ezt várom a legjobban, hogy valahol kiszakadva itthonról végre sétálhassak egyet Szentendrén, Bécsben, vagy a Balatonnál, vagy valamilyen magas hegy tetején kiülhessek egy kilátóra. Bizony ezt is csak nagyon ritkán iktatom be az életembe, hogy elhagyjam a várost, pedig nagyon fontos lenne minden hétvégén feltöltődni, kimozdulni, mozogni a szabad levegőn. Most megígérem, hogy minden hétvégén megpróbálom ezt is beiktatni az életembe.

Ez a kötet napi szinten megtanít odafigyelni önmagadra, motivál, hogy mindennap tegyél az egészségedért és tarts önvizsgálatot fizikális és lelki hogyléted felől. Megtanít felelősséget vállalni magadért és kontrollálni életednek azt a részét, amire a legkevesebb időt szánunk általában, pedig amitől leginkább függ életünk és boldogságunk; a fizikális és lelki egyensúlyunk. Ha kérdéseid lennének, elbizonytalanodsz, vagy megakadtál, az író a kötet végén megadja az elérhetőségét így lehetőség van szakemberrel is konzultálnod. A napló bármilyen mozgásformához hozzáilleszthető és bármilyen szinten vagy kezdetben fizikálisan, ez a kötet végig segíteni fog, hogy tudatosan és kitartóan tudd véghezvinni a kitűzött céljaidat. Akár többen közösen is belefoghattok egy ilyen 30 napos kihívásba, mint én, és így egymást is motiválhatjátok, támogathatjátok, bíztathatjátok a pároddal, barátokkal, vagy családtagokkal. Én minden héten írni fogok, hogy nekem milyen változásokat hoz az életembe és hogy milyen eredményekkel sikerült végigcsinálnom a 30 napot.

 Az Edzés- és étkezési naplót www.scolar.hu oldalon, vagy a Scolar Kiadóban személyesen (1016 Budapest, Naphegy tér 8. 4. emelet) 3999 Forint helyett 3399 Forintért tudod megvásárolni!

A kötetről további információkat a Scolar kiadó oldalán itt találsz:

https://www.scolar.hu/edzes-_es_etkezesi_naplo_2213

 

A bejegyzés trackback címe:

https://nidhyana-surya-devi.blog.hu/api/trackback/id/tr1614353417

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása