A világ védikus megközelítésben

Nidhyāna Surya-Devī

A Rádzsa Jóga

2019. május 19. - Nidhyana Surya Devi

shutterstock_685220398-1024x683.jpgAz önfegyelem és gyakorlás útja.

A rádzsa jelentése király, a rádzsa jóga királyi jógát jelent ("királyi út", "az uralom útja"). A jóga egész rendszerét és teljes tartalmát feltáró, eredményeit összegző tan. Minden jóga módszert magába foglal. A kibontakozás legmagasabb rendű eszközei. Az értelem vezetésével tisztultabb állapotba emel és eléri a közvetlen megismerést, a lényeg átélését. Az ÉN legyőzése, önmagunkon aratott teljes diadal, önuralom. Az elme lenyugtatása, a gondolatok megfékezése. A Samadhi elérése. A szenvedésből a szabadságba vezető királyi út. A összes szenvedés megszüntetése, az üdvösség elérése. Elvezet az önvalónk és természetünk megismeréséhez. Elvezet a Bölcsesség Jógájáig. A teljes önuralom útja. A szenvedésből a szabdságba vezető út. Aki elsajátítja a rádzsa jóga tudományát az önállóvá, határozottá, függetlenné, boldoggá és bátorrá válik, a gyakorlatok során félelmeit sikerül leküzdenie, megtanulja elméjét tudatosan irányítani, tiszult állapotba emelni és megtapasztalja a teljes egység élményét, eggyé válik a legmagasabb rendű ÉNnel, Brahmannal és annak minden elemével. Magába foglalja a jóga teljes rendszerét és annak, módszereit. Meditáció során a gyakorló, hallgató elkezd befele figyelni, megfigyeli elméjét, annak működését, szokásait, törvényeit, megszilárdítja, elcsendesíti a folyamatosan feltörő gondolatait, és teljes uralma alá vonja. Lenyugtatja elméjét, megfékezi a gondolathullámokat, és belép az Asamprjanata-Samadhi (Aszamprajnata Szamádhi) gondolatmentes állapotába, amely minden jóg célja. Tetőpontja az abszolút béke állapota, amiben nincs sem képzelet, sem gondolat. A rádzsa jóga gyakorlásával az összes szenvedésünk megszűnik, megismerjük legbelsőbb önvalónkat és elérjük a végtelen üdvösséget és nyugalmat, a szamádhi állapotát, amely minden jóga célja. Rendszeres gyakorlással megtisztítjuk személyiségünket, gondolatainkat, cselekedeteinket és beszédünket minden negatív alól, tudatunkat az illúzióktól, és átalakítjuk elménk dacos természetét, majd elérjük az isteniség állapotát. Ez egy tudomány, amely a test, az elme. a beszéd, a cselekedeteink és a lélek harmonikus összehangolására és  fejlesztésére szolgál.

A rádzsa jóga gyakorlásával könnyen lekűzdhető a stressz, a szenvedélyek, az idegesség, az ingerlékenység. Jobban fogjuk kezelni a konfliktusokat, jobban fogunk aludni, nyugodtabbak leszünk, több lesz az energiánk, tele leszünk életerővel, egészségesebbek leszünk, hosszabb, minőségi életet fogunk tudni élni, koncentrációs készségünk nő, munkánkat sokkal jobban fogjuk tudni végezni, sikerélményünk és önbizalmunk növekszik, magabiztosabbak leszünk, megtanuljuk kontrollálni érzelmeinket, szoros kapcsolatba kerülünk a bennünk lakozó isteni forrással, kiegyensúlyozottak leszünk. Hatására életünk, életszemléletünk teljesen átalakul, belépünk vele az isteni királyságba és a bennünk lakozó isteni fény, igaz önvalónk teljesedik ki bennünk.

A rádzsa jóga útja a tudatlanságtól a bölcsességig, a gyengeségtől az erőig, a diszharmóniától a harmóniáig, a gyűlölettől a szeretetig, az akarattól a teljességig, a korlátozottságtól a végtelenségig, az elkülönültségtől az egységig, és a tökéletlenségtől a tökéletességig vezet.

Patanjali Maharishi, filozófus, jógi, és orvos jegyezte le, foglalta össze a Rádzsa jóga útjának megközelítően 7000 éves tudományát, művészetét, Jézus Krisztus születése előtt körülbelül 300 évvel.

„Jóga csitta vritti nirodah.” - A jóga az elmeműködés lecsendesítése. (Patandzsáli második szútrája)

 A meditáció útjának (Dhjána-jógának) is nevezik, az elmélyülésés az önuralom gyakorlataira épül.

A rádzsa jógát Ashtanga (nyolcszintű) jógának, vagy nyolc lépcsős jógának is nevezik, mert nyolc részre tagolódik. Komoly követelményeket támaszt a gyakorlóval szemben, da hatalmas lehetőségeket tár fel személyes fejlődése útján.  Az Ashtanga jelentése "nyolc ág", amely Patandzsali jógaszútráiban részletesen leírt jógarendszerre utal. A rádzsa jóga egymásra épülő nyolc szintje módszeresen elvezet a belső nyugalomhoz, a derűhöz, az önuralomhoz és a megismeréshez.

 

  1. Jama – Az 5 etikai, erkölcsi előírás                              ashtanga_grfx.jpg
  2. Nijáma – Az 5 erény
  3. Ászana – testgyakorlatok
  4. Pránajáma – légzőgyakorlatok
  5. Pratjáhára – az érzékek visszavonása
  6. Dháraná – összpontosítás
  7. Dhjána – meditáció
  8. Szamádhi – tökéletes megvalósítás

 

A Bibliában, Mózes Második és Ötödik Könyvében olvasható, a judaizmus és a kereszténység alapját képező legfontosabb vallási és erkölcsi parancsolatokat tartalmazó Tízparancsolat tulajdonképpen minden egyes parancsolata megtalálható az Ashtanga Jóga nyolc szintjének gyakorlataiban, előírásaiban, de annál sokkal komplexebb és átfogóbb útmutatást ad az egész életre kiterjedően.

A rádzsa jóga, amelyet Astanga jógának is neveznek, nem összetévesztendő a mai jóga stúdiókban astanga vinyásza jóga elnevezésű "tornaórával", ami mint egy fitness óra mozgássorozatokat, ászana gyakorlatokat tartalmaz.

Aki az Ashtanga Jóga nyolc szintjének gyakorlatait elsajátítja, az eléri a bölcsesség legfelsőbb szintjét, a szamádhi állapotát, felszabadul, határtalan örök lelkicboldogságra és nyugalomra lel.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://nidhyana-surya-devi.blog.hu/api/trackback/id/tr2014835048

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása